’Nigeria’-henvendelser – Hvad skal jeg være opmærksom på?

Det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på falske henvendelser, uanset hvilken internetside du handler på.

De såkaldte ’Nigeria’-henvendelser er desværre ikke et nyt fænomen, og de kendetegnes ofres ved, at ret professionelle svindlere kontakter sælgere via sms, mail eller chatfunktioner, i forsøget på at få sælger til at sende en vare uden at modtage betaling for den.

Deres fremgangsmåde er meget professionel. De fremsender oftest en forfalsket PayPal-kvittering, som viser, at beløbet er overført.

Det er derfor rigtig vigtigt, at du altid husker at tjekke, om beløbet er blevet overført til din PayPal-konto. Hvis ikke pengene er overført, kan det være et forsøg på svindel.

Vi har samlet vores bedste råd til dig herunder.

 

Kendetegn for Nigeria-henvendelser

Man modtager ofte en sms uden afsendernummer, der henviser til en e-mailadresse

Dialogen skifter fra dansk til engelsk

Man modtager en troværdig PayPal-kvittering, som viser, at pengene er overført

Varen skal sendes til udlandet

 

3 gode råd til dig

Du skal ikke svare, hvis du modtager en sms uden afsendernummer, som henviser til en e-mailadresse, du ikke kender

Du skal være på vagt, hvis diaglogen med køber skifter til engelsk, eller hvis varen skal sendes til udlandet

Tjek altid om pengene står på din konto, inden du sender en vare

 

 

 

OK